söndag 6 mars 2011

Helgens tårtor

Nu har det varit kalasande i dagarna två och jag är helt slut av allt bakande, alla gäster och alldeles för lite sömn. Men det har varit en toppenhelg och jag är så glad att så många ville komma och fira Frank. Jag är extremt glad över mitt och Franks stora kontaktnät!

På lördagen så bjöd jag på en tårta med  tåg/barbapapa. Min tanke var att göra någon typ av tågtårta men dessto mer visste jag inte och när jag satte mig ner och började skapa så blev detta resultatet.
ljusa bottnar, ett lager hallonmousse, ett lager grädde/vaniljkräm. Överdrag och dekorationer i sugarpaste och bokstavsströssel i en av vagnarna. Jag blev faktiskt ganska nöjd med tårtan då det var första gången jag modellerade i sugarpaste. Det var en rolig tårta att göra! Det tråkiga var att kanterna blev lite fula då den stod i kylen, pga att sugarpasten lätt "smälter" då det är grädde under. Nåväl, det påverkade ju inte smaken!
Eftersom det var många gäster så gjorde jag även en väldigt enkel extratårta. Chokladbottnar, ett lager chokladmousse och ett lager grädde/vaniljkräm. Överdrag i sugarpaste och tråkiga och väldigt enkla dekorationer i detsamma.





 Igår kväll var det dags att baka dagens tårtor och eftersom att en av mina systrar var här så ville och fick hon testa att göra dekorationen till dagens extratårta. Hon samlade inspiration i en tavla som hänger i Franks rum och hon lyckades faktiskt riktigt bra! Tårtan blev verkligen superfin!
Chokladbottnar, ett lager chokladmousse och ett lager Mjölkchoklad-polka fluff och överdrag i chokladsugarpaste med dekorationer i färgad sugarpaste.
Jag gjorde som planerat en Hello Kitty tårta. Den blev väldigt rosa, ganska enkel men ändå ganska fin tycker jag själv.
Ljusa bottnar, ett lager hallonmousse, ett lager citronmousse och överdrag i sugarpaste och dekorationer i detsamma.




Givetvis hade jag en del annat fikabröd dessa dagar också men det som jag måste tipsa er om är nog de chokladcupcakesen jag bakade imorse. En enkel chokladmuffinssmet med jordnötter, banan, hackad vit choklad och hackad dumlekola i. Toppade sedan med en mörkchokladfrosting. En fantastisk kombination!



Nu är det dags att sova. Det verkar som att jag har fyra enkla/klassiska tårtor att baka på beställning denna veckan också. I like!

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga kalastårtor och fikabröd, du är superduktig. Synd vi inte kunde vara med och smaka av allt det goda.
    Stora killen! Redan 2 år. GRATTIS!
    Kramar till er!

    SvaraRadera
  2. oj wow ! Vad snällt att du skrev! jo kanske .. men hade inte du en till blogg? Kul att du isf fortf läser min blogg. Hur mkt tar du för tårtor? Pratade med en på dopet han tog 20 kr biten. den med tåget på med barbapappa eller vad dt e hade jag tänkt exakt sådant fast nallepuh familjen o typ wayne i bokstäver. Hur mkt skulle dt gå på och när skulle du kunna fixa den?

    Kram!

    SvaraRadera