onsdag 16 mars 2011

Veckans tårtbak.

Eftersom att Benke skulle byta jobb så ville han ta med lite tårtor till Ringhals, som han nu har slutat på. Det slutade med att jag stod i min Mammas lilla kök och gjorde  fem tårtor i måndagskväll och det var ingen dans på rosor kan jag säga. Det tar en evighet att förbereda fyllningar av diverse olika slag och att bygga ihop dem, så innan tårtorna ens var klara för dekoration så var jag så trött att jag trodde att jag skulle svimma. Benke hade inget som helst förslag på tema för tårtorna så jag fick inprovisera lite enkelt. Eftersom tröttheten slagit till så var inte kreativiteten den bästa och att baka hemma hos någon annan är heller inte det lättaste då man inte har alla sina verktyg nära till hands. Anyway så stod 5 tårtor klara klockan 03.00. Det innebar 3 timmars sömn för min del, men det är en helt annan historia!

De bruna tårtorna är gjorda på chokladbottnar, ett lager chokladmousse och ett lager marabou polka-fluff. Tårtorna är sedan spacklade med smörkräm, täckta med choklad sugarpaste och dekorationer i färgad sugarpaste.

De andra tårtorna är gjorda på ljusa bottnar,ett lager blåbärsmousse och ett lager vaniljkräm/grädde. Tårtorna är sedan spacklade med smörkräm och täckt med vit sugarpaste som jag färgat, dekorationerna är i detsamma.












Som ni ser är bilderna tagna i kartonger och på plastfat i fula färger men det fanns varken ork eller tid till något annat. Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Jag måste flytta närmare dig, hur ska jag annars få tag i så fina tårtor? Tror du man kan skicka dom med posten? ;-)

    SvaraRadera
  2. Oh vad söööt du är! När jag kommer upp(nångång, haha) så ska jag baka en fiiin tårta till er och leka kalas!

    SvaraRadera