torsdag 31 mars 2011

Lördagens kalasande.

Jag lovade att baka min kompis dotters två års tårta och även hennes sambos födelsedagstårta till Lördagen. Pga bristen på sömn natten till fredag så kände jag mig totalt död i huvud och kropp när fredagkväll och tårtbaket stod framför mig. Min kompis Mats fick äran att leka med Frank medans jag fixade mina tårtor och det var guldvärt och gjorde att jag var klar innan 23.00. Men det var faktiskt ingen lätt match då ögonen nästan gick i kors och det var svårt att vara smidig och pysslig. Men min envishet gjorde att det iallafall fanns två färdiga tårtor till Lördagens kalas. De blev inte som planerat men med tanke på  situationen så blev de faktiskt fina och de smakade dessutom gott!

Hello Kitty tårtan är gjord på ljusa bottnar, ett lager jordgubbsmousse och ett lager vaniljkräm/grädde. Den är sedan spacklad med smörkräm och täckt och dekorerad i sugarpaste. Bokstäverna är i mörk choklad.
Den andra tårtan är gjord på chokladbottnar, ett lager 70% chokladfluff och ett lager nougatfluff. Även denna tårtan är spacklad med smörkräm och täckt i sugarpaste. Bokstäverna i mörk choklad.

Jag är medveten om att det låter som att det är rent plågeri att baka tårtor nu för tiden men det är det absolut inte! Jag älskar att baka och dekorera men att vara trött samtidigt pga olika omständigheter, det är ingen hit. Men allt går om man vill, och vill, det vill jag!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar